Wydrukuj artykuł

Sprawozdanie z działalności Sekcji Szkolnictwa Rolniczego w kadencji 2002-2006

Sprawozdanie

z działalności Sekcji Szkolnictwa Rolniczego przy ZG ZNP

za okres 2002 – 2006 r.

 

 

W skład Zarządu Sekcji Szkolnictwa Rolniczego przy ZG ZNP weszli następujący członkowie:

  1. Jacek Lach – przewodniczący
  2. Stanisław Kot – z-ca przewodniczącego
  3. Alicja Konrad – sekretarz
  4. Róża Lewandowska – protokolant
  5. Alina Majewska
  6. Krystyna Socha
  7. Anna Ślimak
  8. Ewa Sygulla
  9. Franciszek Barczyk
  10. Józef Krosny – doradca

 

Sekcja funkcjonowała na podstawie 38 Zjazdu ZNP oraz regulaminu sekcji. Kierunki działania oraz problematyka jaką zajmowała się sekcja w minionym okresie została wypracowana na konferencji sprawozdawczo – wyborczej sekcji, która odbyła się jesienią 2002 roku. Miniony okres sprawozdawczy należy uznać za szczególny przede wszystkim z dwóch powodów:

  1. Obchody 100-lecia Związku Nauczycielstwa Polskiego
  2. Toczące się przemiany w gospodarce narodowej, co pociąga za sobą zmiany w funkcjonowaniu edukacji w Polsce.

 

Uroczystości 100-lecia ZNP miały wpływ na realizację założonego planu działania sekcji, ale nie zakłóciły rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem oświaty rolniczej w Polsce.

Miniony okres sprawozdawczy należy podzielić na dwie części. Pierwsza część dotyczy lat 2002 – 2004, a druga lat 2005-2006. Pierwsza część okresu funkcjonowania sekcji odbywała się wg starych zasad, tzn. zaplanowane cztery spotkania zarządu sekcji w roku były w całości realizowane. W drugim okresie liczba zebrań zarządu sekcji uległa zmniejszeniu do dwóch lub trzech w ciągu roku. W tym okresie sekcja poświęciła więcej czasu na działalność opiniotwórczą.

Pierwsze zabranie zarządu sekcji w danym okresie sprawozdawczym odbywały się z udziałem zaproszonych gości, którzy mieli wpływ na funkcjonowanie szkolnictwa rolniczego. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Edukacji, przedstawiciele Izby Rolniczej oraz organizacji działających na rzecz szkolnictwa rolniczego (na przykład: Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół Rolniczych, Stowarzyszenie CKP Szkół Rolniczych, Stowarzyszenie CKU Szkół Rolniczych). Ważną rolę odgrywali zaproszeni przedstawiciele Krajowego Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie. Były to zebrania bardzo burzliwe i owocne. Głównym tematem tych spotkań był problem powrotu szkół rolniczych do resortu rolnictwa. Przekazanie szkół rolniczych 1 stycznia 1999 roku z resortu rolnictwa do samorządów powiatowych spowodowało rozerwanie zwartego systemu jaki tworzy nauka, praktyka, doradztwo, szkolnictwo, który zapewniał prawidłowe funkcjonowanie tych szkół.

Drugie zebranie zarządu sekcji w danym roku dotyczyło problemów egzaminu dojrzałości, nowej matury, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, funkcjonowania CKE i OKE. Tematy związane z maturą lub egzaminem zawodowym Sekcja Szkolnictwa Rolniczego realizowała razem z Sekcją Szkolnictwa Zawodowego lub Sekcją Szkolnictwa Ogólnokształcącego. Termin trzeciego zebrania to wrzesień danego roku, a tematyka wynikała z aktualnych problemów edukacji narodowej i życia związkowego. Czwarte ostatnie zebranie miało charakter podsumowujący pracę sekcji oraz opracowanie planu pracy na następny rok. Na tym spotkaniu odbywały się szkolenia z zakresu prawa oświatowego, Karty Nauczyciela oraz zapoznanie uczestników tego spotkania z aktualnymi problemami oświaty i związku. Były to spotkania kilkudniowe o charakterze wyjazdowym. W maju 2004 roku sekcja odbyła zebranie wyjazdowe do Zespołu Szkół Rolniczych Bolesławowo w celu zapoznania się z bardzo dobrym funkcjonowaniem szkoły rolniczej pomimo niekorzystnych czynników zewnętrznych.

Druga część okresu sprawozdawczego to lata 2005 – 2006. W tym okresie odbywały się dwa lub trzy zebrania zarządu sekcji. Najważniejszym wydarzeniem w tym okresie były obchody 100-lecia związku. Członkowie zarządu sekcji brali udział w uroczystościach związku organizowanych na szczeblu centralnym i w terenie.  Szerokim echem odbiło się zebranie zarządu sekcji, które odbyło się wiosną 2005 roku, prowadzone przez kierownictwo ZG ZNP z udziałem Sekretarza Stanu Ministerstwa Rolnictwa i jego współpracowników, obecny był przewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa. Podstawowym celem tego zebrania było wyjaśnienie, dlaczego zostało ograniczone funkcjonowanie szkół rolniczych, dlaczego zostały zlikwidowane niektóre szkoły rolnicze. Na postawione pytania Minister Rolnictwa nie był w stanie udzielić pełnej odpowiedzi. Po tym spotkaniu ukazał się obszerny artykuł w Głosie Nauczycielskim opisujący stan szkolnictwa rolniczego i niechęć władz centralnych do poprawy funkcjonowania tych szkół.

Oddzielna działalność członków naszej sekcji to praca opiniotwórcza na temat funkcjonowania edukacji ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania szkolnictwa rolniczego. Członkowie zarządu sekcji wchodzili w skład grup roboczych opiniujących projekty dokumentów z zakresu edukacji w Polsce, a szczególnie dokumenty projektów z dziedziny oświaty rolniczej. Przykładem tego są opinie projektu dokumentu „Pakt dla edukacji”, projekt Rozporządzenia MEN w sprawie klasyfikowania i promowania, zmiana Ustawy o systemie oświaty, ostatnio członkowie sekcji opiniowali „Rządowy program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich” i wiele innych dokumentów.

Sekcja szkolnictwa rolniczego była inicjatorem wielu pism kierowanych do władz centralnych ustawodawczych i wykonawczych. W pismach tych zwracaliśmy się o pomoc lub interwencję w sprawie zahamowania degradacji szkół rolniczych i poprawę ich funkcjonowania.

Na podstawie działalności minionej kadencji Sekcji Szkolnictwa Rolniczego przy ZG ZNP nasuwają się następujące problemy do rozwiązania:

  1. Dostosowanie szkolnictwa rolniczego do potrzeb rynku pracy. Obecnie szkoły rolnicze kształcą za mało w stosunku do potrzeb rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
  2. Spowodować, aby szkoły rolnicze wróciły do resortu rolnictwa tak jak jest to w krajach Unii Europejskiej.
  3. Zatrzymać proces degradacji i likwidacji szkół rolniczych.
  4. Reaktywować Pszczelin jako Centralny Ośrodek Oświaty Rolniczej – ośrodek doskonalenia szkół rolniczych, ośrodek o wieloletnich tradycjach.
  5. Podwyższenie jakości kształcenia praktycznego – kształcenie, które jest specyficzne i bardzo kosztowne.
  6. Reaktywować Radę Oświaty Rolniczej przy Ministrze Rolnictwa. Tworzyć rady oświaty rolniczej na szczeblu województwa.
  7. Budowa zaplecza związkowego w terenie jako wsparcie działalności sekcji rolniczej przy ZG ZNP.
  8. Współpraca sekcji szkolnictwa rolniczego z innymi organizacjami działającymi na racz szkolnictwa rolniczego.

Są to zadania trudne o charakterze długo falowym, ale zapewniają prawidłowe funkcjonowanie szkolnictwa rolniczego, na które oczekuje rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

                                             

Przewodniczący Sekcji Szkolnictwa Rolniczego

 Jacek Lach                             

 

 Październik, 2006 r.

Nasze Kampanie

  • Bibliotecz
  • Poznaj swo
  • Rozmiar kl
  • Platforma
  • Nowe legit
  • Przedszkol
  • Newsletter
  • Nie dajmy
  • Dobra szko

Polecamy

Prezent od Zalewskiej poziom
Prezent od Zalewskiej
GN prenumerata 2018