Stanowisko Prezydium ZG ZNP w spr. szkół rolniczych i leśnych
Stanowisko
Prezydium Zarządu Głównego ZNP z dnia 23 kwietnia 2007 r.
w sprawie szkół rolniczych i leśnych
Prezydium Zarządu Głównego ZNP krytycznie ocenia stanowisko przyjęte przez X Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich 4 kwietnia 2007 r., w którym przejmowanie szkół rolniczych i leśnych przez ministrów właściwych ds. rolnictwa i rozwoju wsi oraz ochrony środowiska uznane zostało za próbę demontażu systemu oświaty ponadgimnazjalnej.
Związek Nauczycielstwa Polskiego od lat domagał się i nadal prezentuje stanowisko, by szkolnictwo rolnicze i leśne podlegało odpowiednim resortom, a nie jednostkom samorządów terytorialnych. Nie podzielamy opinii Związku Powiatów Polskich, że brak jest merytorycznych przesłanek do działań mających na celu zmianę obecnego usytuowania szkół rolniczych. Oświata rolnicza przeżywa aktualnie jeden z najtrudniejszych okresów w swojej historii. Brak obiektywnej oceny sytuacji szkolnictwa rolniczego i agresywna polityka oszczędnościowa samorządów doprowadziły do restrukturyzacji wielu szkół rolniczych, a także likwidacji tych szkół, w tym prowadzących kształcenie w zawodach unikalnych, których odtworzenie będzie niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe. Obniżyła się jakość nauczania i poziom kształcenia, co spowodowane zostało przede wszystkim wyprzedażą gospodarstw pomocniczych, brakiem bazy praktycznej nauki, brakiem profesjonalnego wsparcia metodycznego dla nauczycieli zawodów rolniczych, a przede wszystkim koncepcji tego szkolnictwa. Zaniechanie współpracy z instytutami naukowo-badawczymi zniweczyło wieloletni dorobek w zakresie modernizacji kształcenia praktycznego. Brak systemowego powiązania instytutów naukowo-badawczych i doradztwa rolniczego ze szkołami uniemożliwia przepływ osiągnięć nauki do procesów kształcenia.
Powyższe, negatywne konsekwencje przejęcia w 1999 r. szkół rolniczych przez samorządy potwierdzają wyniki kontroli przeprowadzonej w roku 2001 przez Najwyższą Izbę Kontroli, jak również informacje napływające do Zarządu Głównego ZNP z terenu kraju.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że samorządy realizując politykę oświatową zbyt często uwzględniają jedynie uwarunkowania finansowe bądź lokalnego rynku pracy, nie biorąc pod uwagę potrzeb występujących w polskim rolnictwie.
W związku z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, polskie rolnictwo postawione zostało w sytuacji realnej konkurencji na rynku krajów Unii. Potrzebne są kadry rolnicze wykształcone na odpowiednim poziomie, zdolne do prowadzenia nowoczesnych gospodarstw spełniających nowe dla polskich rolników wymogi wspólnego rynku, zdolne do wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych.
Oświata rolnicza stanęła wobec dużych wymagań w zakresie jakości kształcenia, w tym przygotowania zawodowego. Sprostanie tym wymogom zależeć będzie od spełnienia podstawowych warunków kształcenia w szkołach rolniczych, takich jak: odpowiednia baza kształcenia praktycznego, obudowa dydaktyczna kształcenia, wyposażenie pracowni, doradztwo metodyczne, kompetentny nadzór pedagogiczny, powiązanie kształcenia z rynkiem pracy, czy współpraca instytutów naukowo – badawczych i doradztwa rolniczegoze szkołami.
W opinii Związku – Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Ochrony Środowiska posiada pełne kompetencje i możliwości, aby sprostać tym wymogom prowadząc szkoły rolnicze i leśne.
Związek Nauczycielstwa Polskiego konsekwentnie wspiera wszelkie działania oraz inicjatywy zmierzające do przejęcia tego segmentu szkolnictwa zawodowego przez ministrów właściwych ds. rolnictwa i rozwoju wsi oraz ochrony środowiska.
(-) Sławomir Broniarz
Prezes ZNP