Minimalizowanie negatywnych skutków reformy
List prezesa ZNP do nauczycieli: My, nauczyciele musimy podjąć obywatelski wysiłek minimalizowania negatywnych skutków reformy edukacji!
Nie ma demokracji bez demokratycznej szkoły! Nie ma demokracji bez wolnych sądów! W ostatnich dniach dyskusja o przyszłości polskiej szkoły, czyli debata nad wnioskiem o referendum w sprawie reformy edukacji odbywała się w Sejmie równolegle z debatami nad przyszłością polskiego sądownictwa. Niestety, zarówno szkoły, jak i sądy padły ofiarą tej samej złej polityki – partia rządząca postanowiła podporządkować je swoim interesom.
Nauczyciele i nauczycielki oraz sędziowie pełnią w społeczeństwie szczególną rolę. Zadaniem nauczycieli i nauczycielek jest edukowanie dzieci i młodzieży w poszanowaniu dla prawa, demokracji i godności ludzkiej. Natomiast sędziowie, orzekając w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, mają stać na straży prawa i kierować się zasadami godności i uczciwości.
Przyszłość polskiego sądownictwa to nadal temat otwarty – wierzę, że uda się obronić niezależność władzy sądowniczej od władzy wykonawczej między innymi dzięki postawie dobrze wykształconych, młodych Polaków i Polek. Tymczasem polityczny wyrok na edukację został już wydany i właśnie na naszych oczach dokonuje się demontaż systemu oświaty, który prowadzi do odebrania nauczycielom ich dotychczasowej autonomii.
20 lipca 2017 roku Sejm, głosami posłów Prawa i Sprawiedliwości, odrzucił obywatelski wniosek o rozpisanie referendum szkolnego. Ponad 910 tys. podpisów większość sejmowa wyrzuciła do kosza uznając, że jako obywatele popierający referendum w sprawie edukacji, nie mamy prawa do wypowiedzenia się w tej ważnej sprawie.
1 września wejdzie w życie reforma edukacji: nieprzygotowana, chaotyczna, krytykowana przez liczne środowiska oświatowe, akademickie i część rodziców. Najpoważniejszymi zagrożeniami wynikającymi ze zmian, których twarzą stała się Anna Zalewska, jest ideologizacja procesu kształcenia i ograniczenie autonomii nauczycieli. Dlatego jestem przekonany, że my, nauczyciele musimy podjąć obywatelski i zawodowy wysiłek minimalizowania negatywnych skutków reformy edukacji. Mamy uczyć prawdy i wychowywać w duchu uniwersalnych wartości, a nie ideologicznego nacisku. Poszanowanie drugiego człowieka, jego odmienności kulturowej, religijnej, narodowościowej powinny być podstawą wychowania i nauczania. Podobnie jak zachowanie prawdy historycznej, ważniejszej niż wizja polityki historycznej lansowana przez rządzących polityków.
To właśnie nauczyciele mają być tymi, którzy w burzliwych czasach będą dla uczniów gwarantem stabilności, przestrzegania podstawowych zasad życia społecznego i etycznym drogowskazem. Jeśli nie sprostamy tym wyzwaniom, poniesiemy porażkę, tracąc to, co najważniejsze w naszym zawodzie – wiarygodność i autorytet.
Sławomir Broniarz
Prezes ZNP
Warszawa, 27.07.2017