Sprawozdanie zarządu Sekcji Poradnictwa i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej z działalności w okresie 2006-2008
W roku 2007 Sekcja dokonała analizy obowiązujących przepisów gwarantujących podstawową opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci i młodzieży. W spotkaniu Sekcji w tej sprawie uczestniczył przedstawiciel MEN, który przedstawił aktualny stan prawny, jak również projekty nowelizacji odpowiednich aktów normatywnych. Członkowie zarządu Sekcji wnioskowali o wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych obejmujących dzieci 6-letnie, realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, nauczaniem indywidualnym. Postulat ten został zrealizowany.
Ponadto zarząd Sekcji podjął dyskusję, z udziałem przedstawiciela KOWEZiU, o potrzebie zmian w doradztwie zawodowym świadczonym przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Wskazano na brak zaplecza diagnostycznego i wsparcia merytoryczno-metodycznego ze strony innych instytucji oraz potrzebę bezpłatnego podnoszenia kwalifikacji.
W roku 2008 Sekcja opracowała stanowisko w sprawie sytuacji doradztwa zawodowego i poradni psychologiczno-pedagogicznych, skierowane do MEN, CMPPP i KOWEZiU, w którym zwrócono uwagę m.in. na potrzebę podjęcia przez resort edukacji inicjatyw wspierających rozwój poradni psychologiczno-pedagogicznych, na brak środków finansowych na pełną realizację zadań statutowych poradni oraz brak odpowiednich warunków pracy w poradniach, a także konieczność przywrócenia opieki merytorycznej i metodycznej CMPPP nad doradztwem zawodowym w poradniach.
W roku 2008 Sekcja opracowała kwestionariusz ankiety w sprawie potrzeb i warunków pracy pedagoga szkolnego oraz dokonała analizy i podsumowania wyników badania. Zdaniem respondentów pensum pedagoga szkolnego nie powinno być określane przez samorządy, jest ono różne i wynosi od 18 do 26 godzin. Badani podkreślali na brak wsparcia ze strony innych specjalistów oraz na brak możliwości korzystania z bezpłatnego doskonalenia zawodowego, w tym ograniczoną ofertę szkoleniową. Ponadto wskazywano na nieodpowiednie warunki pracy, duże obciążenie zadaniami, wykraczającymi poza zakres czynności pedagoga szkolnego. W oparciu o wyniki badań Sekcja przedstawiła propozycje usprawnienia systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach, polegające m.in. na: opracowaniu standardów usług z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, standardów zatrudnienia pedagoga i standardów warunków pracy, ujednoliceniu pensum godzin. Postulowano potrzebę zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na pomoc psychologiczno pedagogiczną (szczegółowe wyniki badania zamieszczone są na stronie internetowej ZG ZNP).
Przewodnicząca Sekcji reprezentowała ZNP na konferencjach organizowanych przez CMPP, członkowie zarządu Sekcji uczestniczyli w debatach organizowanych przez ZG ZNP.