Uchwała XL Krajowego Zjazdu Delegatów Związku Nauczycielstwa Polskiego
w sprawie stosowania w edukacji technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK)
W 2006 roku Rada i Parlament Europejski przyjęły rekomendacje dotyczące ośmiu kompetencji kluczowych w UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE. Kompetencje te są określone jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Ze względu na ich znaczenie dla rozwoju osobistego i zawodowego jednostki kompetencje kluczowe ujęte zostały w polskich podstawach programowych.
XL Krajowy Zjazd Delegatów ZNP rozumiejąc rolę, jaką technologie informacyjne i komunikacyjne odgrywają we współczesnym świecie oraz obserwując ich wpływ na warunki pracy nauczycieli postanawia:
- sprzyjać angażowaniu się nauczycieli na rzecz stosowania TIK w edukacji oraz wspierać ich i ich szkoły poprzez inicjatywy upowszechniające nowoczesne wykorzystanie TIK w kształceniu i wychowaniu,
- monitorować obciążenie pracą nauczycieli oraz czas, jaki poświęcają na zajęcia pozalekcyjne z uczniami, wynikający ze stosowania TIK,
- rozpoznać potrzeby nauczycieli w dziedzinie nauczania wspomaganego TIK, by zapewnić im odpowiednie warunki szkolenia oraz sprzyjać doskonaleniu nauczycieli,
- sprzyjać wymianie doświadczeń pomiędzy nauczycielami różnych szkół,
- domagać się od władz przeznaczenia niezbędnych funduszy na sprzęt, wsparcie, rozwój zawodowy oraz zagwarantowania czasu dla nauczycieli na prowadzenie nowych metod nauczania,
- włączyć TIK do działań edukacyjnych Związku,
- podjąć działania w celu zwiększenia liczby badań nad stosowaniem TIK w edukacji,
- współpracować przy opracowywaniu kryteriów pozwalających na zachowanie równowagi pomiędzy ochroną własności intelektualnej a udostępnianiem materiałów,
- uczestniczyć w ustaleniu kryteriów i zasad przeprowadzania oceny pracy i rozwoju zawodowego nauczyciela w zakresie stosowania TIK,
- współpracować z nauczycielami, władzami krajowymi i samorządowymi przy dokonywaniu tej oceny,
- współpracować z innymi europejskimi związkami zawodowymi, angażując się we wspólne projekty badawcze oraz wymieniać informacje o przykładach dobrej praktyki i stosowaniu TIK w edukacji,
- dostarczać informacji o różnych europejskich inicjatywach współpracy szkół, takich jak eTwinning, Comenius etc.,
- upowszechniać Rekomendacje dotyczące stosowania TIK w edukacji, będące efektem międzynarodowego projektu ELFE 2 (Europejskie Forum eLearning dla Edukacji), finansowanego przez Komisję Europejską, w którym uczestniczył Związek Nauczycielstwa Polskiego, nauczycielskie związki zawodowe z Danii, Wielkiej Brytanii, Łotwy i Słowenii oraz Europejski Komitet Związków Zawodowych Oświaty i Nauki (ETUCE).
Warszawa, 20 listopada 2010 r.