Wyniki badań dot. wymiaru pensum specjalistów w szkołach i przedszkolach
Informacja
o wynikach badań ankietowych
dotyczących obowiązkowego wymiaru godzin nauczycieli specjalistów zatrudnionych w publicznych przedszkolach i szkołach
W związku z napływającymi do ZG ZNP informacjami o zwiększaniu przez organy prowadzące obowiązkowego wymiaru godzin nauczycielom specjalistom, świadczącym pomoc psychologiczno-pedagogiczną w publicznych szkołach i placówkach, Sekcja Poradnictwa i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej ZG ZNP w grudniu 2009 roku zwróciła się z prośbą do wszystkich okręgów ZNP o pomoc w przeprowadzeniu badań ankietowych. Celem badań było dokonanie rozeznania skali tego zjawiska.
Wpłynęło 251 ankiet z wybranych gmin z 15 okręgów.
Lp. |
Okręg ZNP |
Liczba ankiet |
|
Dolnośląski |
10 |
2. |
Kujawsko-Pomorski |
12 |
3. |
Lubelski |
26 |
4 . |
Lubuski |
6 |
5 . |
Łódzki |
17 |
6 . |
Małopolski |
- |
7 . |
Mazowiecki |
44 |
8 . |
Opolski |
10 |
9 . |
Podkarpacki |
3 |
10 . |
Podlaski |
13 |
11 . |
Pomorski |
10 |
12 . |
Śląski |
8 |
13 . |
Świętokrzyski |
1 |
14 . |
Warmińsko-Mazurski |
30 |
15 . |
Wielkopolski |
56 |
16. |
Zachodniopomorski |
4 |
W zdecydowanej większości badanych placówek specjaliści mają ustalone 20-godzinne pensum. Wahania występują w poszczególnych specjalnościach. Rozpiętość jest duża – od 18 godz. do 28 godz. tygodniowo. 20-godzinne pensum ustalone jest najczęściej dla logopedów w przedszkolach oraz dla pedagogów we wszystkich trzech typach szkół. Na przestrzeni dwóch ostatnich lat na 251 ankietowanych gmin stwierdza się wzrost pensum w dziewięciu przypadkach (od 1 do 6 godzin tygodniowo), a zatem nie jest to zjawisko masowe, co cieszy.
Wyniki ankiet wskazują również na białe plamy – braki w zatrudnieniu specjalistów we wszystkich badanych placówkach. Jeżeli przyjąć, że brak danych w ankiecie nt. wysokości wymiaru pensum jest równoznaczny z brakiem zatrudnienia specjalisty, to niedosyt jest bardzo duży.
W przedszkolach największe braki dotyczą psychologów, następnie pedagogów i logopedów. W szkołach podstawowych brakuje głównie psychologów i doradców zawodowych, w gimnazjach – doradców zawodowych i psychologów, natomiast w szkołach ponadgimnazjalnych – doradców zawodowych, psychologów i pedagogów.
Podsumowując: badania przeprowadzone z inicjatywy Sekcji Poradnictwa i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej ZG ZNP pozwoliły stwierdzić, że:
- na przestrzeni ostatnich dwóch lat nie odnotowuje się tendencji do masowego zwiększania pensum godzin dla specjalistów świadczących pomoc psychologiczno-pedagogiczną w badanych przedszkolach i szkołach
- niektóre organy prowadzące ustaliły zbyt wysoki obowiązkowy wymiar godzin(do 30 godzin) w stosunku do najczęściej występującego (20 godzin)
- nadal utrzymują się braki w zatrudnianiu kadry specjalistów. O potrzebie zatrudnienia pełnej kadry specjalistów w celu zapewnienia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach, wnioskowała nasza Sekcja wielokrotnie, ostatnio w 2009 roku w oparciu wyniki badań dotyczących pracy pedagogów szkolnych.
Opracowała
Sekcja Poradnictwa
i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
ZG ZNP
Warszawa, marzec 2010 roku.