Box reklamowy
Box reklamowy
Wydrukuj artykuł
2010-06-30 07:29:14

Wyniki badań dot. wymiaru pensum specjalistów w szkołach i przedszkolach

Informacja

o wynikach badań ankietowych

dotyczących obowiązkowego wymiaru godzin nauczycieli specjalistów zatrudnionych w publicznych przedszkolach i szkołach

  

W związku z napływającymi do ZG ZNP informacjami o zwiększaniu przez organy prowadzące obowiązkowego wymiaru godzin nauczycielom specjalistom, świadczącym pomoc psychologiczno-pedagogiczną w publicznych szkołach i placówkach, Sekcja Poradnictwa i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej ZG ZNP w grudniu 2009 roku zwróciła się z prośbą do wszystkich okręgów ZNP o pomoc w przeprowadzeniu badań ankietowych. Celem badań było dokonanie rozeznania skali tego zjawiska.

Wpłynęło 251 ankiet z wybranych gmin z 15 okręgów.

 

Lp.

Okręg ZNP

Liczba ankiet

  1.  

Dolnośląski

10

2.

Kujawsko-Pomorski

12

3. 

Lubelski

26

4 .

Lubuski

6

5 .

Łódzki

17

6 .

Małopolski

-

7 .

Mazowiecki

44

8 .

Opolski

10

9 .

Podkarpacki

3

10 .

Podlaski

13

11 .

Pomorski

10

12 .

Śląski

8

13 .

Świętokrzyski

1

14 .

Warmińsko-Mazurski

30

15 .

Wielkopolski

56

16. 

Zachodniopomorski

4

 

 W zdecydowanej większości badanych placówek specjaliści mają ustalone 20-godzinne pensum. Wahania występują w poszczególnych specjalnościach. Rozpiętość jest duża – od 18 godz. do 28 godz. tygodniowo. 20-godzinne pensum ustalone jest najczęściej dla logopedów w przedszkolach oraz dla pedagogów we wszystkich trzech typach szkół. Na przestrzeni dwóch ostatnich lat na 251 ankietowanych gmin stwierdza się wzrost pensum w dziewięciu przypadkach (od 1 do 6 godzin tygodniowo), a zatem nie jest to zjawisko masowe, co cieszy.

Wyniki ankiet wskazują również na białe plamy – braki w zatrudnieniu specjalistów we wszystkich badanych placówkach. Jeżeli przyjąć, że brak danych w ankiecie nt. wysokości wymiaru pensum jest równoznaczny z brakiem zatrudnienia specjalisty, to niedosyt jest bardzo duży.

W przedszkolach największe braki dotyczą psychologów, następnie pedagogów i logopedów. W szkołach podstawowych brakuje głównie psychologów i doradców zawodowych, w gimnazjach – doradców zawodowych i psychologów, natomiast w szkołach ponadgimnazjalnych – doradców zawodowych, psychologów i pedagogów.

Podsumowując: badania przeprowadzone z inicjatywy Sekcji Poradnictwa i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej ZG ZNP pozwoliły stwierdzić, że:

  1. na przestrzeni ostatnich dwóch lat nie odnotowuje się tendencji do masowego zwiększania pensum godzin dla specjalistów świadczących pomoc psychologiczno-pedagogiczną w badanych przedszkolach i szkołach
  2. niektóre organy prowadzące ustaliły zbyt wysoki obowiązkowy wymiar godzin(do 30 godzin) w stosunku do najczęściej występującego (20 godzin)
  3. nadal utrzymują się braki w zatrudnianiu kadry specjalistów. O potrzebie zatrudnienia pełnej kadry specjalistów w celu zapewnienia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach, wnioskowała nasza Sekcja wielokrotnie, ostatnio w 2009 roku w oparciu wyniki badań dotyczących pracy pedagogów szkolnych.

Opracowała

Sekcja Poradnictwa

i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

ZG ZNP

 Warszawa, marzec 2010 roku.