Box reklamowy
Box reklamowy
Wydrukuj artykuł
2010-06-11 08:28:17

Sejmowa komisja o kształceniu dzieci niepełnostrawnych

Kształcenie dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych w szkołach masowych było tematem obrad sejmowej Podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania w dniu 9 czerwca 2010 r. O zamierzeniach resortu edukacji w tym zakresie mówił podsekretarz stanu w MEN Zbigniew Włodkowski.

Obecny na posiedzeniu Podkomisji wiceprezes ZG ZNP Krzysztof Baszczyński zwrócił uwagę posłów oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej przede wszystkim na fakt, że do tak znaczących zmian, które mają wejść w życie już za niecałe 3 miesiące, nie są przygotowani ani nauczyciele, ani szkoły, ani poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Postulował odroczenie w czasie tych zmian i należyte ich przygotowanie pod względem kadrowym, organizacyjnym, infrastruktury, a zwłaszcza pod względem finansowym. Podkreślił, że przeciwko tak szybkim zmianom protestują nie tylko związki zawodowe i nauczyciele, ale także dyrektorzy szkół i placówek. Poinformował, o mającej się odbyć (14.06) pikiecie, organizowanej przez ZNP, w której udział zapowiedzieli zwłaszcza przedstawiciele szkół ogólnodostępnych oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.

Wiceminister edukacji, uzasadniając projektowane przez MEN zmiany stwierdził m.in., że jest to pierwszy etap ewolucji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kolejnym etapem (2011 r.) będą zmiany ustawowe. Jest to ewolucja, gdyż proponowane przez MEN zmiany faktycznie wejdą w życie dopiero wtedy, gdy szkoły i placówki zmienią swoje statuty, tj. do końca marca 2011 r. Zdaniem min. Włodkowskiego nie ma podstaw do obaw, czy nauczyciele szkół ogólnodostępnych poradzą sobie z nowymi zadaniami, gdyż już dzisiaj do tego rodzaju szkół chodzi w sumie prawie tyle samo uczniów niepełnosprawnych, co do placówek specjalnych. Jego zdaniem, zdecydowana większość nauczycieli ma kwalifikacje do więcej niż jednego przedmiotu, a sporo z nich ma kwalifikacje z oligofrenopedagogiki (i innych specjalnych). Oznacza to, że tylko w nielicznych przypadkach potrzebne (i wystarczające) będą kursy kwalifikacyjne, na które każdy dyrektor ma zapewnione środki (art. 70a KN). Jednocześnie, odpowiadając na pytanie przedstawiciela ZNP, minister Włodkowski stwierdził, że zgodnie z ustaleniami przyjętymi podczas spotkania z dyrektorami sosw (2.06) zapis w rozporządzeniu w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek (…), dotyczący uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, będzie zmieniony zgodnie z postulatami środowiska (choć jeszcze nie zapadła decyzja, jakie ostateczne brzmienie tego zapisu znajdzie się w rozporządzeniu).

Mimo tych wyjaśnień przedstawiciele ZNP podtrzymali swoje stanowisko i zwrócili się do posłów i kierownictwa resortu edukacji o odroczenie proponowanych zmian do czasu spełnienia trzech warunków:

(1) zabezpieczenia środków finansowych,

(2) zatrudnienia specjalistów i przygotowania nauczycieli szkół masowych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz

(3) przystosowania infrastruktury szkół ogólnodostępnych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.