Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w sprawie dotacji przyznawanych publicznym szkołom artystycznym zakłądanym i prowadzonym przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego (14.05.10)
ZPE/022/20/KL/10 26 maja 2010 r.
Pan
PIOTR ŻUCHOWSKI
Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Sygn.DP.TW-021/22/10
W nawiązaniu do pisma z dnia 14 maja 2010 r. (doręczonego w dniu 20 maja 2010 r.) skierowanego do Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ZNP przesyła opinię w sprawie projektu rozporządzenia w sprawie dotacji przyznawanym publicznym szkołom artystycznym zakładanym i prowadzonym przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
Zdaniem Związku projekt rozporządzenia nie w pełni realizuje delegację ustawową, o której mowa w art. 80 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.), zobowiązującą ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do określenia m.in. zasad rozliczania dotacji i kontroli prawidłowości jej wykorzystania.
Zgodnie z wyrokiem z 10 stycznia 2009 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (sygn.akt I SA/Kr 974/08, LEX nr 509689) pod pojęciem „rozliczanie", rozumieć należy czynności z zakresu księgowości i rachunkowości. Zaś „tryb udzielania i rozliczania" oznaczać winien zasady i terminy zgłaszania korekty danych stanowiących podstawę naliczania dotacji, a także zwrotu niewykorzystanej dotacji jednostce samorządu, która jej udzieliła.
Tymczasem projekt rozporządzenia tylko częściowo określa te parametry. W szczególności nie określa zasad ani terminów zwrotu dotacji pobranych nienależnie lubpobranych w nadmiernej wysokości. Zgodnie bowiem z ogólnymi zasadami rozliczania dotacji w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, organ dysponujący dotacją powinien podjąć decyzję o zwrocie dotacji do budżetu. Powinno się to wiązać z wyznaczeniem terminu zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranej w nadmiernej wysokości, wraz z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych.
Rzetelność sprawowanej kontroli wydatkowania dotacji powinna polegać na całościowym dokonaniu oceny realizacji zleconego zadania, jego efektywności i jakości wykonania, prawidłowości wykorzystania dotacji oraz właściwego prowadzenia dokumentacji. Projekt rozporządzenia reguluje te kwestie powierzchownie, zakładając a priori, że kontrola prawidłowości wydatkowania środków dotacyjnych odbywa się wyłącznie w ramach złożenia sprawozdania na określonym druku. Nie określa natomiast zasad kontroli prawdziwości danych zawartych w tychże sprawozdaniach.
W związku z powyższym ZNP wnosi o uzupełnienie treści projektu rozporządzenia o przepisy określające zasady zwrotu dotacji pobranych nienależnie lubpobranych w nadmiernej wysokości oraz przepisów uszczegółowiających zasady kontrolowania prawdziwości danych zawartych w sprawozdaniach.
Z poważaniem
(-) Krzysztof Baszczyński
Wiceprezes ZG ZNP