Projekt rozporządzenia MEN
w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (19.01.2010)
ZPE/022/6/DM/10 25.02.2010 r.
Pani
Lilla Jaroń
Podsekretarz Stanu
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Warszawa
W odpowiedzi na pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. nr DPN-1/ZF-5008-2/10 dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego informuje, że przedstawiony projekt opiniuje pozytywnie, choć nie wszystkie zaproponowane w nim zmiany uważa za celowe i uzasadnione. W szczególności do zaproponowanych rozwiązań szczegółowych zgłaszamy następujące uwagi:
- Nie podzielamy przekonania projektodawców rozporządzenia, że zobowiązanie szkoły do opracowania własnych wzorów świadectw promocyjnych jest działaniem służącym zwiększeniu samodzielności, a tym samym odpowiedzialności szkół. Realizacja tego zadania nie należy z pewnością do zakresu podstawowej działalności szkoły, obejmującej obszar opieki, wychowania i edukacji, w którym szkoła powinna wykazywać daleko posuniętą samodzielność i za który przede wszystkim powinna być odpowiedzialna. Ponadto należy zauważyć, że opracowanie własnych wzorów świadectw przez szkołę jest zadaniem złożonym i wymaga nie tylko dodatkowego nakładu pracy, ale także szczególnych kwalifikacji i określonych nakładów finansowych. Wydanie uczniowi świadectwa promocyjnego na własnym wzorze musi poprzedzić bowiem opracowanie jego graficznego projektu, opracowanie projektu druku szkolnego w odpowiednim programie komputerowym, zapisanie druku w programie komputerowym pozwalającym na jego wypełnianie, edytowanie i drukowanie oraz wreszcie druk świadectwa na odpowiednim papierze. Są to zadania zawodowe i techniczne nieadekwatne do kwalifikacji kadry zatrudnionej w szkołach, a przede wszystkim do możliwości organizacyjno-technicznych każdej ze szkół. Wobec powyższego założenie, że w procesie opracowania wzoru świadectwa odzwierciedlenie znajdzie podmiotowość każdej szkoły wydaje się więc mało realne.
- W projekcie rozporządzenia nie przewidziano procedury pozwalającej na oznaczanie i ewidencjonowanie druków świadectw szkolnych promocyjnych jako druków ścisłego zarachowania. Druki te – jako opracowane i wykonane w szkole – nie będą miały indywidualnych cech identyfikujących każdy pojedynczy egzemplarz. Wobec powyższego organ wskazany w § 24 ust. 3 projektu rozporządzenia jako uprawniony do legalizacji tych świadectw nie będzie dysponował podstawą do przeprowadzania takiej procedury.
- W projekcie rozporządzenia przewidziano niezamieszczanie we wzorach świadectw ukończenia szkoły informacji, że dana osoba ukończyła szkołę na podstawie uchwały rady pedagogicznej. Wobec zapisów art. 41. ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, przyznających radzie pedagogicznej kompetencje zatwierdzania wyników klasyfikacji i promocji uczniów w drodze uchwał, rozwiązanie takie nie wydaje się uzasadnione.
/-/ Sławomir Broniarz
Prezes ZNP