Box reklamowy
Box reklamowy
Wydrukuj artykuł
2010-05-31 09:28:58

Projekt rozporządzenia MEN

w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez j.s.t. (07.12.09)

 

 

ZPE/022/73/KL/09                                                                                                                          17 grudnia 2009r.
 

Pani

Katarzyna  Hall

Minister Edukacji Narodowej

 

Sygn.DS-WPZN-RD-0211 -45/09

Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego przesyła opinię dotyczącą projektu rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie sposobu opracowania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

1) W treści § 3 ust. 5 należy prawidłowo uwzględnić formę zatrudniania nauczycieli określoną w art.10 ust.1 KN. W obecnym brzmieniu przepisu przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia uwzględniani są jedynie nauczyciele zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. "Oznacza to, że wszyscy nauczyciele zatrudnieni na podstawie mianowania nie są zaliczani w średniorocznej strukturze zatrudnienia. Jest to założenie oczywiście błędne i wymagające korekty legislacyjnej.

2) W treści § 3 ust.8 przyjęto rozwiązanie dotyczące niezaliczania osób zatrudnionych na podstawie art.7 ust .1a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256 poz.2572 ze zm.) do średniorocznej struktury zatrudnienia. Uzasadnieniem tego rozwiązania jest fakt, iż osoby zatrudnione w tym trybie nie są w sensie prawnym nauczycielami, choć wykonują ich pracę. Jednakże należy zauważyć, że na podstawie art.7 ust. 1b ustawy o systemie oświaty, osoba o której mowa powyżej, otrzymuje wynagrodzenie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego. Przy określaniu wynagrodzenia zasadniczego należy , przyjąć taki poziom wykształcenia, jaki dana osoba faktycznie posiada a więc usytuować tę osobę w nauczycielskiej strukturze wynagrodzenia.

Powstaje więc wątpliwość czy wynagrodzenie, które otrzymuje ta kategoria pracowników jest wliczane do kategorii wydatków faktycznie poniesionych na wynagrodzenia nauczycielskie przez organ prowadzący. Skoro nie są to nauczyciele, wyłącza się ich expressis verbis ze średniorocznej struktury zatrudnienia potrzebnej do ustalenia kwoty różnicy, to tym samym wydatki poniesione na wynagrodzenia tej kategorii pracowników, nie powinny być zaliczane do ogólnej puli wynagrodzeń nauczycielskich. Z tego względu w treści § 3 ust.8 powinna się znaleźć norma wyraźnie określająca, że wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie art.7 ust.1a ustawy i o systemie oświaty nie wchodzą w skład wydatków faktycznie poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku.

3) W związku z tym, że na podstawie art.15 ust.2 ustawy budżetowej państwa w roku 2009 obowiązywały dwie kwoty bazowe (od 1 stycznia 2009r. do 1 września 2009r. oraz od 1 września 2009r. do 31 grudnia 2009r.) powstaje konieczność dwukrotnego wyliczenia kwoty różnicy. Jednakże kwestia ta została poruszona w treści § 3 ust.2 w którym stwierdzono, iż w przypadku obowiązywania w danym roku dwóch kwot bazowych średnioroczna struktura zatrudnienia nauczycieli ustalana jest odrębnie dla okresów obowiązywania poszczególnych kwot.

Przedmiotowe rozporządzenie jednak pomija milczeniem kwestię tego, czy dodatek uzupełniający wyliczany jest odrębnie dla każdej z dwóch kwot bazowych obowiązujących w roku 2009. Jeżeli dodatek ten wyliczany jest podwójnie, rozporządzenie powinno również regulować kwestie obliczania dodatku, który jest następnie wypłacany nauczycielowi. Zgodnie bowiem z treścią art.3Oa ust.3 KN dodatek uzupełniający wypłacany jest jednorazowo - w terminie do 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku przeprowadzenia analizy.

4) Załącznik Nr 2 do rozporządzenia dotyczący formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń należy rozbudować o wydatki poniesione na wynagrodzenia nauczycieli, z wyszczególnieniem wszystkich składników wynagrodzenia, o których mowa w art. 30 ust. 1 Karty Nauczyciela (wynagrodzenie zasadnicze, dodatki: za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny oraz za warunki pracy, wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z ZFŚS i dodatków socjalnych określonych w art. 54 KN), na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

Z poważaniem

 /-/ Krzysztof  Baszczyński

Wiceprezes ZG ZNP

 

    

 


 

 


Warszawa, 2009- 12- 30

 


 


MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ

DS-WPZN-RD-0211-53/09

Pan

Krzysztof Baszczyński

Wiceprezes

Zarządu Głównego

Związku Nauczycielstwa Polskiego

ul. Smulikowskiego 6/8

00-389 Warszawa

 

Szanowny Panie Prezesie,

w odpowiedzi na pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. ZPE/022/73/KL/09 dotyczące zgłoszonych uwag do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu opracowywania sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego uprzejmie wyjaśniam, iż:

1) uwaga doprecyzowania brzmienia § 3 ust. 5 projektu rozporządzenia, poprzez wskazanie, iż przy ustalaniu średniorocznej struktury zatrudnienia należy brać pod uwagę zarówno nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jak i nauczycieli zatrudnionych na podstawie mianowania nie budzi żadnych wątpliwości, co do konieczności uwzględnienia tej formy zatrudnienia nauczyciela. Zgodnie z powyższym, uwaga została uwzględniona;

2) uwaga w zakresie uzupełnienia w formularzu sprawozdania, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do projektu rozporządzenia, kolumny 9 „Wydatki poniesione w roku na wynagrodzenia w składnikach wskazanych w art. 30 ust. 1 ustawy", o enumeratywne wyliczenie grup tych składników została uwzględniona;

3) uwaga dotycząca braku stosownej regulacji przesądzającej o tym, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie art. 7 ust. 1a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, póz. 2572, z późn. zm.), nie wchodzą w skład wydatków faktycznie poniesionych na wynagrodzenia nauczycieli w danym roku, nie została uwzględniona. Projektodawca w sposób precyzyjny zdecydował o powyższym, w objaśnieniach do projektu przedmiotowego rozporządzenia w pkt 4;

4) uwagi w zakresie konieczności dwukrotnego wyliczania kwoty różnicy i jednorazowego dodatku uzupełniającego z uwagi na fakt, iż na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy budżetowej państwa w roku 2009 r. obowiązywały dwie kwoty bazowe (od stycznia 2009 r. do 1 września 2009 r. oraz od 1 września 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.), również nie uwzględniono. Zgodnie bowiem z treścią art. 30a ust. 2 i 3 ustawy - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 97, póz. 674, z późn. zm.) należy ustalić kwotę różnicy w odniesieniu do roku podlegającego analizie. Kwota różnicy wyliczana jest przy uwzględnieniu obowiązujących w danym roku kwot bazowych. Z powyższej regulacji nie wynika, aby dodatek uzupełniający wyliczany był odrębnie dla poszczególnych kwot bazowych.

w/z   MINISTRA SEKRETARZ STANU

(-) Krystyna Szumilas